Nivelten hyvinvointi

Ihmisen kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn kannalta nivelten hyvinvoinnilla on iso merkitys. Sen vuoksi nivelistä kannattaa pitää huolta läpi elämän. Nivel on luiden välinen liitos, jonka tehtävänä on mahdollistaa kehomme liikkeet. Nivelten, lihasten ja luiden yhteistoiminnan ansiosta pystymme muun muassa kävelemään, kyykkäämään, kääntämään päätä ja liikuttamaan käsiämme. Ihmisen kehossa on yhteensä noin 300 erilaista niveltä. Polvinivel on niistä suurin, ja muita isoja niveliä ovat esimerkiksi olkapää, kyynärpää ja lonkka.

Yksi nivelen ominaisista rakenteista on nivelrusto, jota esiintyy niveltyvien luiden päissä. Sen tehtävänä on vaimentaa liikkeiden aiheuttamaa painetta, joka kohdistuu luiden päihin. Nivelrusto on sidekudosta, joka koostuu vedestä ja rustosolujen tuottamista yhdisteistä, kuten kollageenista ja muista monimutkaisista proteiini- ja hiilihydraattirakenteista. Nämä rakenneosat vastaavat rustokudoksen tärkeistä ominaisuuksista, eli kimmoisuudesta ja vetolujuudesta. Nivelruston normaali rakenne ja terveys ovat edellytyksiä koko nivelen normaalille toiminnalle.


Liikunta ja painonhallinta – nivelten hyvinvoinnin kulmakivet

Kolme keskeistä nivelten hyvinvointiin vaikuttavaa tekijää ovat ikä, liikuntatottumukset ja paino. Monesti ikääntyminen vaikuttaa nivelten rakenteisiin niitä heikentävästi. Iän karttumiseen emme tietenkään voi itse vaikuttaa, mutta liikunta ja painonhallinta auttavat ylläpitämään nivelten hyvinvointia kaikissa elämänvaiheissa. Nivelet nauttivat monipuolisesta ja sopivasti kuormittavasta liikunnasta. Säännöllinen liikkuminen ylläpitää ja jopa vahvistaa nivelruston ominaisuuksia ja hyvinvointia. Liikkuminen on hyväksi jo lapsuudesta lähtien, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Hyviä liikuntamuotoja nivelten hyvinvoinnin tueksi ovat esimerkiksi kävely, pyöräily, uinti ja hiihto. Sen sijaan kovia iskuja ja kiertoliikkeitä sekä loukkaantumisille altistavia lajeja kannattaa välttää. Myös kuntosaliharjoittelu ja sen myötä hyvä lihaskunto ovat eduksi nivelille. Venyttelyäkään ei kannata unohtaa, se auttaa ylläpitämään nivelten liikkuvuutta. Liikkumisen lisäksi ylipainon välttäminen on tärkeä asia nivelten hyvinvoinnin kannalta. Liikakilot kuormittavat kehoa ja niveliä. Ylipainoisella pienikin painonpudotus on hyväksi, sillä se vähentää niveliin kohdistuvaa rasitusta.


Nivelrustolle tärkeät ravintoaineet

Monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio vaikuttaa koko kehon hyvinvointiin. Se on myös olennainen osa painonhallintaa, ja siten hyödyksi nivelillekin. Terveellinen ruoka sisältää monia tärkeitä vitamiineja, kivennäisaineita ja muita ravintoaineita, joita elimistö tarvitsee toimiakseen normaalisti. Tietyillä ravintoaineilla on merkitystä myös suoraan rustojen muodostumiseen ja toimintaan. C-vitamiinin hyödyt rustolle liittyvät C-vitamiinin rooliin kollageenin muodostuksessa. Elimistö tarvitsee C-vitamiinia tuottaakseen kollageenia. Nivelille kollageeni on olennainen yhdiste, sillä rustosolujen tuottamaa kollageenia tarvitaan nivelrustossa antamaan tukea ja lujuutta. Riittävään C-vitamiinin saantiin kannattaa panostaa syömällä päivittäin reilusti tuoreita kasviksia ja hedelmiä, ne ovat erinomaisia C-vitamiinin lähteitä. Myös kupari ja mangaani liittyvät sidekudoksen muodostukseen, rustokudos mukaan lukien. Molemmat toimivat entsyymeissä, joita solut tarvitsevat ruston ja sidekudoksen rakenneosien tuottamisessa. Kuparia on monissa ruoissa, ja parhaita lähteitä ovat esimerkiksi pähkinät, siemenet ja sisäelimet. Mangaania on reilusti esimerkiksi täysjyväviljassa, pähkinöissä ja palkokasveissa.


Ravintolisä nivelille täydentää monipuolista ruokavaliota. Olemme keränneet sinulle muutaman tuotesuosituksen nivelten hyvinvoinnille.

Movex Kollageeni Plus:

Movex Kollageeni Plus on yhdistelmävalmiste nivelten hyvinvointiin. Se sisältää patentoitua UC-II®-kollageenivalmistetta, C-vitamiinia, mangaania ja kuparia. C-vitamiini edistää kollageenin muodostumista rustojen normaalia toimintaa varten. Mangaani edistää sidekudoksen normaalia muodostumista ja kupari sidekudosten pysymistä normaalina. 1 päivittäinen kapseli riittää!



Movex Glukosamiini Strong:

Movex Glukosamiini Strong on täysin kasvipohjainen glukosamiinivalmiste, joten se sopii erinomaisesti myös kala- ja äyriäisallergisille sekä vegaaneille. Glukosamiini on tableteissa hydrokloridimuodossa, minkä ansiosta tabletit sisältävät vahvan annoksen glukosamiinia. Tabletit on helppo niellä, ja tarvittaessa ne voi myös puolittaa. 1 tabletti päivässä riittää!



Movex Glukosamiini Active:

Movex Glukosamiini Active on yhdistelmävalmiste aktiiviselle liikkujalle. Glukosamiinin lisäksi tuote sisältää C-vitamiinia ja kondroitiinisulfaattia. Tuotteen glukosamiini on kasvipohjainen, ja soveltuu näin myös kala- ja äyriäisallergisille. Myös tässä tuotteessa glukosamiini on hydrokloridimuodossa, joten tableteissa on vahva annos glukosamiinia.



Movex Cold & Hot:

Movex Cold & Hot on kylmä-kuumavoide lihas- ja nivelkipujen lievitykseen. Voiteen kaksitehoinen vaikutus alkaa viilentävänä vaihtuen hetken kuluttua lämmittäväksi. Tuotteen viilentävä ainesosa on mentoli, joka lievittää kipua ja vähentää turvotusta, kun taas lämmittävä Capsicum-uute vilkastuttaa kudosten verenkiertoa ja aineenvaihduntaa. Voide levittyy tahraamatta vaatteita.



Arthrobalans Plus:

Arthrobalans Plus on neljän aktiiviaineen ravintolisä, joka on suunniteltu tukemaan nivelruston toimintaa ja nivelten hyvinvointia. Se sisältää rustoproteiinin perusrakennusaineita, glukosamiinia ja kondroitiinisulfaattia, C-vitamiinia sekä orgaanista rikkiä sisältävää MSM-yhdistettä, jota niin ikään tarvitaan rustoproteiinien muodostamisessa. Tuote on suunniteltu aikuisille ja ikääntyville nivelten toimintakyvyn ylläpitoon.



Arthro cream nivelvoide:

Mentolia ja eukalyptusöljyä sisältävä kylmävoide kipeille ja turvonneille nivelille. Lievittää tulehdusta ja turvotusta erityisesti pienissä nivelissä. Tuote sisältää myös nivelten hyvinvoinnille tärkeitä kondroitiinisulfaattia, glukosamiinisulfaattia ja MSM-rikkiyhdistettä. Paras hoitotulos saavutetaan kun voidetta käytetään säännöllisesti vähintään kuukauden ajan.



Farmaseuttimme auttavat sinua mielellään sinulle sopivimpien tuotteiden valinnassa. Tervetuloa asioimaan Raunistulan apteekkiin - joko paikan päälle tai verkkoapteekkiin!



Lähde: mukaillen itsehoitoapteekki.fi, Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset. Artikkeli: Lotta Wickholm